3. DODATNE BISTVENE ZDRAVSTVENE IN VARNOSTNE ZAHTEVE ZA ODPRAVO NEVARNOSTI ZARADI PREMIČNOSTI STROJEV
Stroji, ki predstavljajo nevarnost zaradi svoje mobilnosti, morajo izpolnjevati vse bistvene zdravstvene in varnostne in zahteve, opisane v tem poglavju (glej splošna načela, 4. točka).     
3.1 Splošno
3.1.1 Opredelitev pojmov
a) »Stroj, ki predstavlja nevarnost zaradi svoje premičnosti« pomeni:    
– stroj, katerega obratovanje zahteva bodisi premičnost med delom ali pa neprekinjeno ali pol
-prekinjeno premikanje med nizom stalnih delovnih položajev, ali    
– stroj, ki deluje brez premikanja, vendar pa je lahko opremljen tako, da ga je mogoče enostavno premikati z enega na drugo mesto.    
b) »voznik« pomeni upravljavca, odgovornega za premikanje stroja. Voznik se lahko vozi na stroju, lahko ga spremlja peš ali pa ga vodi na daljavo.     
3.2 Delovna mesta
3.2.1 Voznikovo mesto
Preglednost z voznikovega mesta mora biti takšna, da lahko voznik popolnoma varno zase in za izpostavljene osebe upravlja stroj in njegova orodja v predvidljivih razmerah njihove uporabe. 
Kadar je potrebno, morajo biti zagotovljene primerne naprave za odpravo nevarnosti zaradi neustrezne neposredne preglednosti.  
Stroj, na katerem se voznik vozi, mora biti načrtovan in izdelan tako, da za voznika na njegovih mestih ne obstaja tveganje nenamernega dotika s kolesi in tirnicami.  
Voznikovo mesto na stroju, na katerem se vozi, mora biti načrtovano in izdelano tako, da je mogoče namestiti vozniško kabino, če se s tem ne poveča tveganje in če je na voljo dovolj prostora zanjo. V kabini mora biti prostor za navodila, ki jih potrebuje voznik.     
3.2.2 Sedeži
Kadar obstaja tveganje za zmečkanje upravljavca ali drugih oseb, ki se vozijo na stroju, med deli stroja in tlemi, če se stroj prevrača ali prevrne, zlasti pri stroju, ki je opremljen z varovalno konstrukcijo iz 3.4.3 ali 3.4.4 točke, morajo biti njegovi sedeži načrtovani ali opremljeni z zadrževalnim sistemom, ki zadrži osebe na njihovih sedežih, ne da bi omejeval gibe, ki so potrebni za obratovanje, ali premikanje glede na konstrukcijo zaradi vzmetenja sedežev.
Takšni zadrževalni sistemi se ne smejo vgraditi, če povečujejo tveganje.     
3.2.3 Mesta drugih oseb
Če razmere uporabe poleg voznika predvidevajo priložnostne ali redne prevoze oseb na stroju ali njihovo delo na stroju, morajo biti zagotovljena zanje primerna mesta, ki omogočajo njihov prevoz ali delo na stroju brez tveganja.
Drugi in tretji odstavek 3.2.1 točke se uporabljata tudi za mesta, predvidena za osebe, ki niso voznik.     
3.3 Krmilni sistemi
Če je potrebno, morajo biti sprejeti ukrepi za preprečevanje nepooblaščene uporabe krmilij.     Pri daljinskem vodenju mora biti na vsakem krmilju jasno označeno, kateri stroj krmili.     Sistem za daljinsko vodenje mora biti načrtovan in izdelan tako, da deluje le na:    
    • zadevni stroj,    
    • zadevne funkcije.    
Daljinsko vodeni stroj mora biti načrtovan in izdelan tako, da se odziva le na signale s predvidenih krmilnih enot.     
3.3.1 Krmilne naprave
Voznik mora biti sposoben sprožiti vse krmilne naprave, ki so potrebne za upravljanje stroja z voznikovega mesta, razen funkcij, ki jih je mogoče varno sprožiti le z uporabo krmilnih naprav, nameščenih kjerkoli. Med takšne funkcije sodijo zlasti tiste, za katere so odgovorni drugi upravljavci in ne voznik ter tiste, zaradi katerih varnega krmiljenja mora voznik zapustiti voznikovo mesto.    
Kadar ima stroj pedala, morajo biti le-ta načrtovana, izdelana in nameščena tako, da omogočajo vozniku varno upravljanje ob minimalnem tveganju nepravilne uporabe. Njihova površina mora biti odporna proti drsenju in enostavna za čiščenje.    
Kadar lahko njihova uporaba povzroči nevarnosti, zlasti nevarne premike, se morajo krmilne naprave, razen tistih s predhodno nastavljenimi položaji, vrniti v nevtralni položaj, takoj ko jih upravljavec izpusti.    
Pri strojih na kolesih mora biti krmilni sistem načrtovan in izdelan tako, da blaži silo nenadnih premikov volana ali krmilne ročice, ki jih povzročajo udarci v krmiljena kolesa.    
Vsako krmilje, ki blokira diferencial, mora biti načrtovano in urejeno tako, da omogoča deblokiranje diferenciala, ko se stroj premika.    
Šesti odstavek 1.2.2 točke, ki zadeva zvočne ali optične opozorilne signale, se uporablja le pri vzvratni vožnji.     
3.3.2 Zagon/premikanje
Vsa potovalna premikanja stroja z lastnim pogonom, na katerem se voznik vozi, smejo biti možni le, če je voznik pri krmilju.    
Kadar je iz obratovalnih razlogov stroj opremljen z napravami, ki presegajo njegove običajne mere (npr. stabilizatorji, krak žerjava itd.), mora imeti voznik pred premikom stroja na voljo sredstva za enostavno preverjanje, ali so takšne naprave v takem položaju, ki dopušča varno premikanje.    
To velja tudi za vse druge dele, ki morajo biti zaradi varnega premikanja v posebnem položaju, če je potrebno, blokirani.    
Kadar to ne povzroča drugih tveganj, mora biti premikanje stroja odvisno od varne namestitve predhodno omenjenih delov.    
Med zagonom motorja ne sme biti možno nenamerno premikanje stroja.     
3.3.3 Funkcija vožnje
Ne glede na cestnoprometne predpise morajo stroji z lastnim pogonom in njihove prikolice izpolnjevati zahteve po upočasnjevanju, ustavljanju, zaviranju in imobilizaciji na način, ki zagotavlja varnost v vseh dovoljenih razmerah obratovanja, obremenitvah, hitrostih, terenih in nagibih.    
Voznik mora imeti možnost upočasniti in ustaviti stroj lastnim pogonom z glavno napravo. Kadar to zahteva varnost, mora obstajati zasilna naprava s popolnoma neodvisno in lahko dostopno krmilno napravo za upočasnjevanje in ustavljanje v primeru okvare glavne naprave ali odsotnosti napajanja z energijo, potrebno za njeno sprožitev.    
Kadar to zahteva varnost, mora biti vgrajena parkirna naprava, ki imobilizira nepremičen stroj. Ta naprava je lahko združena z eno izmed naprav iz drugega odstavka, če je popolnoma mehanska.    
Stroj na daljinsko vodenje mora biti opremljen z napravami za samodejno in takojšnjo ustavitev in preprečevanje potencialno nevarnega obratovanja v naslednjih situacijah:    
    • če voznik izgubi nadzor,    
    • če sprejme signal za ustavitev,    
    • če je ugotovljena napaka na delu sistema, ki je povezan z varnostjo,    
    • če v določenem času ne zazna potrdilnega signala.    
1.2.4 točka se ne uporablja za funkcijo vožnje.     
3.3.4 Premikanje stroja, ki ga upravlja pešec
Stroj z lastnim pogonom, ki ga upravlja pešec, se sme gibati le, če voznik trajno deluje na ustrezno krmilno napravo. Zlasti ne sme biti mogoče gibanje med zagonom motorja.    
Krmilni sistemi stroja, ki ga upravlja pešec, morajo biti načrtovani tako, da minimizirajo tveganja zaradi nenamernega gibanja stroja proti vozniku, zlasti tveganja:    
    • zmečkanja,    
    • poškodb od vrtečih se orodij.    
Hitrost premikanja stroja mora biti združljiva s hitrostjo hoje voznika.    
Ko je na stroj mogoče namestiti vrtljivo orodje, se to ne sme sprožiti, kadar je vključeno krmilje za vzvratno premikanje, razen kadar je premikanje stroja posledica gibanja orodja. V slednjem primeru mora biti hitrost vzvratnega premikanja takšna, da ne ogroža voznika.     
3.3.5 Odpoved krmilnega tokokroga
Odpoved napajanja servo-ojačanega krmila, kadar je vgrajeno, z energijo, ne sme preprečiti krmiljenja stroja v času, ki je potreben za njegovo ustavitev.     
3.4 Varovanje pred mehanskimi nevarnostmi
3.4.1 Nenadzorovani premiki
Stroj mora biti načrtovan, izdelan in kadar je primerno, postavljen na pomični podstavek tako, da je zagotovljeno, da pri premikanju nenadzorovano nihanje njegovega težišča ne vpliva na njihovo stabilnost ali povzroča pretirane napetosti v njegovi konstrukciji.     
3.4.2 Gibajoči se deli prenosa
Kot izjema od 1.3.8.1 točke pri motorjih niso potrebne zaporne naprave za pomična varovala, ki preprečujejo dostop do gibajočih se delov v prostoru motorja, če se ta odpirajo bodisi z orodjem ali ključem ali pa s krmiljem, ki je nameščeno na voznikovem mestu, če je slednje v popolnoma zaprti kabini s ključavnico, ki preprečuje nepooblaščen dostop.     
3.4.3 Prevračanje in prevrnitev
Kadar obstaja pri stroju z lastnim pogonom, na katerem se vozi(-jo) voznik, upravljavec(-ci) ali druga(-e) oseba(-e), nevarnost prevračanja ali prevrnitve, mora biti stroj opremljen s ustrezno varovalno konstrukcijo, razen če se s tem poveča tveganje.    
Ta konstrukcija mora biti takšna, da pri prevračanju ali prevrnitvi osebi(
-am) na stroju omogoča zadosten volumen mejne deformacije.    
Zaradi potrditve skladnosti konstrukcije z zahtevo, predpisano v drugem odstavku, mora proizvajalec ali njegov pooblaščeni zastopnik za vsak zadevni tip konstrukcije opraviti ustrezne preskuse ali dati take preskuse izvesti.     
3.4.4 Padajoči predmeti
Kadar obstaja pri stroj z lastnim pogonom, na katerem se vozi (-jo) voznik, upravljavec(-ci) ali druga(-e) oseba(-e), tveganje zaradi padajočih predmetov ali materiala, mora biti stroj načrtovan in izdelan ob upoštevanju tega tveganja in opremljen z ustrezno varovalno konstrukcijo, če to dopušča njegova velikost.    
Ta konstrukcija mora biti takšna, da pri padcu predmetov ali materiala zagotavlja osebi(-am) na stroju zadosten volumen mejne deformacije.    
Zaradi potrditve skladnosti konstrukcije z zahtevo, določeno v drugem odstavku, mora proizvajalec ali njegov pooblaščeni zastopnik za vsak zadevni tip konstrukcije opraviti ustrezne preskuse ali dati take preskuse izvesti.     
3.4.5 Sredstva za dostop
Ročaji in stopnice morajo biti načrtovani, izdelani in razmeščeni tako, da jih upravljavci uporabljajo nagonsko in ne uporabljajo krmilnih naprav za pomoč pri dostopu.     
3.4.6 Vlečne naprave
Vsi stroji, ki se uporabljajo za vleko ali so vlečeni, morajo biti opremljeni z vlečnimi ali sklopnimi napravami, ki so načrtovane, izdelane in razmeščene tako, da zagotavljajo lahek in varen priklop in odklop ter preprečujejo naključen odklop med uporabo.    
Če to zahteva obremenitev vlečnega droga, morajo biti takšni stroji opremljeni s podporo z nosilno ploskvijo, ki je prilagojena bremenu in terenu.     
3.4.7 Prenos moči med strojem z lastnim pogonom (ali vlačilcem) in gnanim strojem
Odstranljive naprave za mehanski prenos, ki povezujejo stroj z lastnim pogonom (ali vlačilec) s prvim fiksnim ležajem gnanega stroja, morajo biti načrtovane in izdelane tako, da so vsi deli, ki se med obratovanjem gibljejo, zaščiteni na svoji celotni dolžini.    
Na strani stroja z lastnim pogonom (ali vlačilca) mora biti odjem moči, na katerega je priključena odstranljiva naprava za mehanski prenos, zaščiten bodisi z varovalom, pritrjenim na stroj z lastnim pogonom (ali vlačilec), ali pa z drugo napravo, ki omogoča enakovredno zaščito.    
Zaradi dostopa do odstranljive naprave za prenos mora biti omogočeno odpiranje tega varovala. Ko je varovalo nameščeno, mora biti dovolj prostora, da pogonska gred ne poškoduje varovala, ko se stroj (ali vlačilec) premika.    
Na strani gnanega stroja mora biti vstopna gred obdana z zaščitnim ohišjem, ki je pritrjeno na stroj.    
Kardanske gredi so lahko opremljene z omejevalniki navora ali kolesi za prosti tek samo na strani priključitve h gnanemu stroju. Odstranljiva naprava za mehanski prenos mora biti ustrezno označena.    
Vsi gnani stroji, za obratovanje katerih je potrebna odstranljiva naprava za mehanski prenos, ki jih povezuje s strojem z lastnim pogonom (ali vlačilcem), morajo imeti takšen sistem za priključevanje odstranljive naprave za mehanski prenos, da se odstranljiva naprava za mehanski prenos in njeno varovalo ne poškodujeta pri stiku z zemljo ali z deli stroja, kadar je stroj odklopljen.    
Zunanji deli varovala morajo biti načrtovani, izdelani in nameščeni tako, da se ne morejo vrteti z odstranljivo napravo za mehanski prenos. Varovalo mora pokrivati prenosno gred do koncev notranjih zglobnih vilic v primeru preprostih kardanskih zglobov in vsaj do sredine zunanjega zgloba ali zglobov v primeru širokokotnih kardanskih zglobov.    
Če so sredstva za dostop do delovnih mest nameščena v bližini naprave za mehanski prenos, morajo biti načrtovana in izdelana tako, da varoval gredi ni mogoče uporabiti namesto stopnic, razen če so načrtovana in izdelana v ta namen.    
3.5 Varovanje pred drugimi nevarnostmi
3.5.1 Akumulatorji
Ohišje akumulatorja mora biti načrtovano in izdelano tako, da preprečuje izlitje elektrolita na upravljavca pri prevračanju ali prevrnitvi in onemogoča nabiranje hlapov v prostorih, kjer se zadržujejo upravljavci.    
Stroj mora biti načrtovan in izdelan tako, da je akumulator mogoče odklopiti s pomočjo lahko dostopne naprave, ki je predvidena za ta namen.     
3.5.2 Požar
Odvisno od nevarnosti, ki jih je predvidel proizvajalec, mora stroj, kadar to dopušča njegova velikost:    
– bodisi omogočati namestitev lahko dostopnih gasilnih aparatov, ali    
– biti opremljen z vgrajenimi gasilnimi sistemi.     
3.5.3 Emisije nevarnih snovi
Drugi in tretji odstavek 1.5.13 točke se ne uporabljata, kadar je glavna funkcija stroja pršenje proizvodov. Vendar mora biti upravljavec zaščiten pred tveganjem izpostavljenosti takšnim nevarnim emisijam.          
3.6 Informacije in označevanje
3.6.1 Znaki, signali in opozorila
Zaradi zagotavljanja zdravja in varnosti oseb mora imeti vsak stroj, kadar koli je to potrebno, znake ali tablice z navodili za uporabo, nastavljanje in vzdrževanje. Izbrani, načrtovani in izdelani morajo biti tako, da so jasno vidni in neizbrisljivi.    
Ne glede na določbe cestnoprometnih predpisov morajo imeti stroji, na katerih se voznik vozi, naslednjo opremo:    
    • zvočni opozorilni signal za opozarjanje oseb,    
    • sistem svetlobnih signalov, ki ustreza predvidenim razmeram uporabe; slednja zahteva se ne uporablja za stroje, ki so izključno namenjeni za delo pod zemljo in so brez električne energije,    
    • kadar je potrebno, mora med priklopnikom in strojem obstajati primerna povezava za delovanje signalov.    
Daljinsko vodeni stroji, pri katerih so v normalnih razmerah uporabe osebe izpostavljene tveganju udarcev ali zmečkanja, morajo biti opremljeni s primernimi sredstvi za signaliziranje njihovega premikanja ali s sredstvi za varovanjem oseb pred takšnimi tveganji. Enako velja za stroje, katerih uporaba vključuje nenehno ponavljanje premikov naprej in nazaj v eni osi, pri čemer voznik nima neposrednega pregleda nad zadnjo stranjo stroja.    
Stroj mora biti izdelan tako, da ni mogoče nehote izklopiti opozorilnih in signalnih naprav. Kadar je to bistvenega pomena za varnost, morajo biti takšne naprave opremljene s sredstvi za preverjanje brezhibnosti, njihova okvara pa mora biti upravljavcu očitna.    
Kadar je premikanje stroja ali njegovih orodij posebej nevarno, mora biti stroj opremljen z znaki, ki opozarjajo pred približevanjem stroju med obratovanjem; znaki morajo biti čitljivi z zadostne razdalje, da je zagotovljena varnost oseb, ki morajo biti v bližini.     
3.6.2 Označevanje
Na vsakem stroju mora biti čitljivo in neizbrisljivo označeno naslednje:    
    • imenska moč, izražena v kilovatih (kW),    
    • masa v kilogramih (kg) za najbolj običajno izvedbo,  in, kadar pride v poštev:    
    • največja vlečna sila na vlečnem kavlju v newtonih (N),    
    • največjo navpično obremenitev na vlečnem kavlju v newtonih (N).     
3.6.3 Navodila
3.6.3.1 Tresljaji
V navodilih morajo biti navedene naslednje informacije v zvezi s tresljaji, ki jih stroj prenaša na roke ali na celotno telo:    
    • skupna vrednost tresljajev, ki so ji izpostavljene roke, če presega 2,5 m/s2. Kadar ta vrednost ne presega 2,5 m/s2, mora biti to navedeno,    
    • največja povprečna vrednost korena vsote uteženih kvadratov pospeškov, ki jim je izpostavljeno celotno telo, če presega 0,5 m/s2. Kadar ta vrednost ne presega 0,5 m/s2, mora biti to navedeno,    
    • merilna negotovost.    
Te vrednosti morajo biti bodisi dejansko izmerjene za zadevni stroj ali pa ugotovljene na podlagi meritev, opravljenih pri tehnično primerljivem stroju, značilnim za stroj, ki bo proizvedeni.    
Kadar se ne uporabljajo harmonizirani standardi, morajo biti tresljaji izmerjeni po predpisu za meritve, ki je najprimernejši za zadevni stroj.    
Opisane morajo biti obratovalne razmere stroja med meritvijo in kateri predpis za meritve je bil uporabljen.     
3.6.3.2 Večnamenska uporaba
Navodila za stroje, ki omogočajo večnamensko uporabo glede na uporabljeno opremo in navodila za zamenljivo opremo morajo vsebovati informacije, ki so potrebne za varno sestavljanje in uporabo osnovnega stroja in zamenljive opreme, s katero ga je mogoče opremiti.