|
Stroji, ki predstavljajo nevarnost zaradi svoje mobilnosti, morajo
izpolnjevati vse bistvene zdravstvene in varnostne in zahteve,
opisane v tem poglavju (glej splošna načela, 4. točka).
|
|
|
|
a) »Stroj, ki predstavlja nevarnost zaradi svoje premičnosti«
pomeni:
– stroj, katerega obratovanje zahteva bodisi premičnost med delom
ali pa neprekinjeno ali pol
-prekinjeno premikanje med nizom stalnih delovnih položajev, ali
– stroj, ki deluje brez premikanja, vendar pa je lahko opremljen tako,
da ga je mogoče enostavno premikati z enega na drugo mesto.
b) »voznik« pomeni upravljavca, odgovornega za premikanje stroja.
Voznik se lahko vozi na stroju, lahko ga spremlja peš ali pa ga vodi
na daljavo.
|
|
|
|
Preglednost z voznikovega mesta mora biti takšna, da lahko voznik
popolnoma varno zase in za izpostavljene osebe upravlja stroj in
njegova orodja v predvidljivih razmerah njihove uporabe.
Kadar je potrebno, morajo biti zagotovljene primerne naprave za
odpravo nevarnosti zaradi neustrezne neposredne preglednosti.
Stroj, na katerem se voznik vozi, mora biti načrtovan in izdelan tako,
da za voznika na njegovih mestih ne obstaja tveganje nenamernega
dotika s kolesi in tirnicami.
Voznikovo mesto na stroju, na katerem se vozi, mora biti
načrtovano in izdelano tako, da je mogoče namestiti vozniško
kabino, če se s tem ne poveča tveganje in če je na voljo dovolj
prostora zanjo. V kabini mora biti prostor za navodila, ki jih
potrebuje voznik.
|
|
Kadar obstaja tveganje za zmečkanje upravljavca ali drugih oseb, ki
se vozijo na stroju, med deli stroja in tlemi, če se stroj prevrača ali
prevrne, zlasti pri stroju, ki je opremljen z varovalno konstrukcijo iz
3.4.3 ali 3.4.4 točke, morajo biti njegovi sedeži načrtovani ali
opremljeni z zadrževalnim sistemom, ki zadrži osebe na njihovih
sedežih, ne da bi omejeval gibe, ki so potrebni za obratovanje, ali
premikanje glede na konstrukcijo zaradi vzmetenja sedežev.
Takšni zadrževalni sistemi se ne smejo vgraditi, če povečujejo
tveganje.
|
|
Če razmere uporabe poleg voznika predvidevajo priložnostne ali
redne prevoze oseb na stroju ali njihovo delo na stroju, morajo biti
zagotovljena zanje primerna mesta, ki omogočajo njihov prevoz ali
delo na stroju brez tveganja.
Drugi in tretji odstavek 3.2.1 točke se uporabljata tudi za mesta,
predvidena za osebe, ki niso voznik.
|
|
Če je potrebno, morajo biti sprejeti ukrepi za preprečevanje
nepooblaščene uporabe krmilij. Pri daljinskem vodenju mora biti
na vsakem krmilju jasno označeno, kateri stroj krmili. Sistem za
daljinsko vodenje mora biti načrtovan in izdelan tako, da deluje le
na:
- zadevni stroj,
- zadevne funkcije.
Daljinsko vodeni stroj mora biti načrtovan in izdelan tako, da se
odziva le na signale s predvidenih krmilnih enot.
|
|
Voznik mora biti sposoben sprožiti vse krmilne naprave, ki so
potrebne za upravljanje stroja z voznikovega mesta, razen funkcij, ki
jih je mogoče varno sprožiti le z uporabo krmilnih naprav,
nameščenih kjerkoli. Med takšne funkcije sodijo zlasti tiste, za
katere so odgovorni drugi upravljavci in ne voznik ter tiste, zaradi
katerih varnega krmiljenja mora voznik zapustiti voznikovo
mesto.
Kadar ima stroj pedala, morajo biti le-ta načrtovana, izdelana in
nameščena tako, da omogočajo vozniku varno upravljanje ob
minimalnem tveganju nepravilne uporabe. Njihova površina mora
biti odporna proti drsenju in enostavna za čiščenje.
Kadar lahko njihova uporaba povzroči nevarnosti, zlasti nevarne
premike, se morajo krmilne naprave, razen tistih s predhodno
nastavljenimi položaji, vrniti v nevtralni položaj, takoj ko jih
upravljavec izpusti.
Pri strojih na kolesih mora biti krmilni sistem načrtovan in izdelan
tako, da blaži silo nenadnih premikov volana ali krmilne ročice, ki
jih povzročajo udarci v krmiljena kolesa.
Vsako krmilje, ki blokira diferencial, mora biti načrtovano in
urejeno tako, da omogoča deblokiranje diferenciala, ko se stroj
premika.
Šesti odstavek 1.2.2 točke, ki zadeva zvočne ali optične opozorilne
signale, se uporablja le pri vzvratni vožnji.
|
|
Vsa potovalna premikanja stroja z lastnim pogonom, na katerem se
voznik vozi, smejo biti možni le, če je voznik pri krmilju.
Kadar je iz obratovalnih razlogov stroj opremljen z napravami, ki
presegajo njegove običajne mere (npr. stabilizatorji, krak žerjava
itd.), mora imeti voznik pred premikom stroja na voljo sredstva za
enostavno preverjanje, ali so takšne naprave v takem položaju, ki
dopušča varno premikanje.
To velja tudi za vse druge dele, ki morajo biti zaradi varnega
premikanja v posebnem položaju, če je potrebno, blokirani.
Kadar to ne povzroča drugih tveganj, mora biti premikanje stroja
odvisno od varne namestitve predhodno omenjenih delov.
Med zagonom motorja ne sme biti možno nenamerno premikanje
stroja.
|
|
Ne glede na cestnoprometne predpise morajo stroji z lastnim
pogonom in njihove prikolice izpolnjevati zahteve po
upočasnjevanju, ustavljanju, zaviranju in imobilizaciji na način, ki
zagotavlja varnost v vseh dovoljenih razmerah obratovanja,
obremenitvah, hitrostih, terenih in nagibih.
Voznik mora imeti možnost upočasniti in ustaviti stroj lastnim
pogonom z glavno napravo. Kadar to zahteva varnost, mora obstajati
zasilna naprava s popolnoma neodvisno in lahko dostopno krmilno
napravo za upočasnjevanje in ustavljanje v primeru okvare glavne
naprave ali odsotnosti napajanja z energijo, potrebno za njeno
sprožitev.
Kadar to zahteva varnost, mora biti vgrajena parkirna naprava, ki
imobilizira nepremičen stroj. Ta naprava je lahko združena z eno
izmed naprav iz drugega odstavka, če je popolnoma mehanska.
Stroj na daljinsko vodenje mora biti opremljen z napravami za
samodejno in takojšnjo ustavitev in preprečevanje potencialno
nevarnega obratovanja v naslednjih situacijah:
- če voznik izgubi nadzor,
- če sprejme signal za ustavitev,
- če je ugotovljena napaka na delu sistema, ki je povezan z
varnostjo,
- če v določenem času ne zazna potrdilnega signala.
1.2.4 točka se ne uporablja za funkcijo vožnje.
|
|
Stroj z lastnim pogonom, ki ga upravlja pešec, se sme gibati le, če
voznik trajno deluje na ustrezno krmilno napravo. Zlasti ne sme biti
mogoče gibanje med zagonom motorja.
Krmilni sistemi stroja, ki ga upravlja pešec, morajo biti načrtovani
tako, da minimizirajo tveganja zaradi nenamernega gibanja stroja
proti vozniku, zlasti tveganja:
- zmečkanja,
- poškodb od vrtečih se orodij.
Hitrost premikanja stroja mora biti združljiva s hitrostjo hoje
voznika.
Ko je na stroj mogoče namestiti vrtljivo orodje, se to ne sme
sprožiti, kadar je vključeno krmilje za vzvratno premikanje, razen
kadar je premikanje stroja posledica gibanja orodja. V slednjem
primeru mora biti hitrost vzvratnega premikanja takšna, da ne ogroža
voznika.
|
|
Odpoved napajanja servo-ojačanega krmila, kadar je vgrajeno, z
energijo, ne sme preprečiti krmiljenja stroja v času, ki je potreben za
njegovo ustavitev.
|
|
|
|
Stroj mora biti načrtovan, izdelan in kadar je primerno, postavljen na
pomični podstavek tako, da je zagotovljeno, da pri premikanju
nenadzorovano nihanje njegovega težišča ne vpliva na njihovo
stabilnost ali povzroča pretirane napetosti v njegovi konstrukciji.
|
|
Kot izjema od 1.3.8.1 točke pri motorjih niso potrebne zaporne
naprave za pomična varovala, ki preprečujejo dostop do gibajočih se
delov v prostoru motorja, če se ta odpirajo bodisi z orodjem ali
ključem ali pa s krmiljem, ki je nameščeno na voznikovem mestu, če
je slednje v popolnoma zaprti kabini s ključavnico, ki preprečuje
nepooblaščen dostop.
|
|
Kadar obstaja pri stroju z lastnim pogonom, na katerem se vozi(-jo)
voznik, upravljavec(-ci) ali druga(-e) oseba(-e), nevarnost
prevračanja ali prevrnitve, mora biti stroj opremljen s ustrezno
varovalno konstrukcijo, razen če se s tem poveča tveganje.
Ta konstrukcija mora biti takšna, da pri prevračanju ali prevrnitvi
osebi(
-am) na stroju omogoča zadosten volumen mejne deformacije.
Zaradi potrditve skladnosti konstrukcije z zahtevo, predpisano v
drugem odstavku, mora proizvajalec ali njegov pooblaščeni
zastopnik za vsak zadevni tip konstrukcije opraviti ustrezne preskuse
ali dati take preskuse izvesti.
|
|
Kadar obstaja pri stroj z lastnim pogonom, na katerem se vozi (-jo)
voznik, upravljavec(-ci) ali druga(-e) oseba(-e), tveganje zaradi
padajočih predmetov ali materiala, mora biti stroj načrtovan in
izdelan ob upoštevanju tega tveganja in opremljen z ustrezno
varovalno konstrukcijo, če to dopušča njegova velikost.
Ta konstrukcija mora biti takšna, da pri padcu predmetov ali
materiala zagotavlja osebi(-am) na stroju zadosten volumen mejne
deformacije.
Zaradi potrditve skladnosti konstrukcije z zahtevo, določeno v
drugem odstavku, mora proizvajalec ali njegov pooblaščeni
zastopnik za vsak zadevni tip konstrukcije opraviti ustrezne preskuse
ali dati take preskuse izvesti.
|
|
Ročaji in stopnice morajo biti načrtovani, izdelani in razmeščeni
tako, da jih upravljavci uporabljajo nagonsko in ne uporabljajo
krmilnih naprav za pomoč pri dostopu.
|
|
Vsi stroji, ki se uporabljajo za vleko ali so vlečeni, morajo biti
opremljeni z vlečnimi ali sklopnimi napravami, ki so načrtovane,
izdelane in razmeščene tako, da zagotavljajo lahek in varen priklop
in odklop ter preprečujejo naključen odklop med uporabo.
Če to zahteva obremenitev vlečnega droga, morajo biti takšni stroji
opremljeni s podporo z nosilno ploskvijo, ki je prilagojena bremenu
in terenu.
|
|
Odstranljive naprave za mehanski prenos, ki povezujejo stroj z
lastnim pogonom (ali vlačilec) s prvim fiksnim ležajem gnanega
stroja, morajo biti načrtovane in izdelane tako, da so vsi deli, ki se
med obratovanjem gibljejo, zaščiteni na svoji celotni dolžini.
Na strani stroja z lastnim pogonom (ali vlačilca) mora biti odjem
moči, na katerega je priključena odstranljiva naprava za mehanski
prenos, zaščiten bodisi z varovalom, pritrjenim na stroj z lastnim
pogonom (ali vlačilec), ali pa z drugo napravo, ki omogoča
enakovredno zaščito.
Zaradi dostopa do odstranljive naprave za prenos mora biti
omogočeno odpiranje tega varovala. Ko je varovalo nameščeno,
mora biti dovolj prostora, da pogonska gred ne poškoduje varovala,
ko se stroj (ali vlačilec) premika.
Na strani gnanega stroja mora biti vstopna gred obdana z zaščitnim
ohišjem, ki je pritrjeno na stroj.
Kardanske gredi so lahko opremljene z omejevalniki navora ali
kolesi za prosti tek samo na strani priključitve h gnanemu stroju.
Odstranljiva naprava za mehanski prenos mora biti ustrezno
označena.
Vsi gnani stroji, za obratovanje katerih je potrebna odstranljiva
naprava za mehanski prenos, ki jih povezuje s strojem z lastnim
pogonom (ali vlačilcem), morajo imeti takšen sistem za
priključevanje odstranljive naprave za mehanski prenos, da se
odstranljiva naprava za mehanski prenos in njeno varovalo ne
poškodujeta pri stiku z zemljo ali z deli stroja, kadar je stroj
odklopljen.
Zunanji deli varovala morajo biti načrtovani, izdelani in nameščeni
tako, da se ne morejo vrteti z odstranljivo napravo za mehanski
prenos. Varovalo mora pokrivati prenosno gred do koncev notranjih
zglobnih vilic v primeru preprostih kardanskih zglobov in vsaj do
sredine zunanjega zgloba ali zglobov v primeru širokokotnih
kardanskih zglobov.
Če so sredstva za dostop do delovnih mest nameščena v bližini
naprave za mehanski prenos, morajo biti načrtovana in izdelana tako,
da varoval gredi ni mogoče uporabiti namesto stopnic, razen če so
načrtovana in izdelana v ta namen.
|
|
|
|
Ohišje akumulatorja mora biti načrtovano in izdelano tako, da
preprečuje izlitje elektrolita na upravljavca pri prevračanju ali
prevrnitvi in onemogoča nabiranje hlapov v prostorih, kjer se
zadržujejo upravljavci.
Stroj mora biti načrtovan in izdelan tako, da je akumulator mogoče
odklopiti s pomočjo lahko dostopne naprave, ki je predvidena za ta
namen.
|
|
Odvisno od nevarnosti, ki jih je predvidel proizvajalec, mora stroj,
kadar to dopušča njegova velikost:
– bodisi omogočati namestitev lahko dostopnih gasilnih aparatov,
ali
– biti opremljen z vgrajenimi gasilnimi sistemi.
|
|
Drugi in tretji odstavek 1.5.13 točke se ne uporabljata, kadar je
glavna funkcija stroja pršenje proizvodov. Vendar mora biti
upravljavec zaščiten pred tveganjem izpostavljenosti takšnim
nevarnim emisijam.
|
|
|
|
Zaradi zagotavljanja zdravja in varnosti oseb mora imeti vsak stroj,
kadar koli je to potrebno, znake ali tablice z navodili za uporabo,
nastavljanje in vzdrževanje. Izbrani, načrtovani in izdelani morajo
biti tako, da so jasno vidni in neizbrisljivi.
Ne glede na določbe cestnoprometnih predpisov morajo imeti stroji,
na katerih se voznik vozi, naslednjo opremo:
- zvočni opozorilni signal za opozarjanje oseb,
- sistem svetlobnih signalov, ki ustreza predvidenim razmeram
uporabe; slednja zahteva se ne uporablja za stroje, ki so
izključno namenjeni za delo pod zemljo in so brez električne
energije,
- kadar je potrebno, mora med priklopnikom in strojem obstajati
primerna povezava za delovanje signalov.
Daljinsko vodeni stroji, pri katerih so v normalnih razmerah uporabe
osebe izpostavljene tveganju udarcev ali zmečkanja, morajo biti
opremljeni s primernimi sredstvi za signaliziranje njihovega
premikanja ali s sredstvi za varovanjem oseb pred takšnimi tveganji.
Enako velja za stroje, katerih uporaba vključuje nenehno ponavljanje
premikov naprej in nazaj v eni osi, pri čemer voznik nima
neposrednega pregleda nad zadnjo stranjo stroja.
Stroj mora biti izdelan tako, da ni mogoče nehote izklopiti
opozorilnih in signalnih naprav. Kadar je to bistvenega pomena za
varnost, morajo biti takšne naprave opremljene s sredstvi za
preverjanje brezhibnosti, njihova okvara pa mora biti upravljavcu
očitna.
Kadar je premikanje stroja ali njegovih orodij posebej nevarno, mora
biti stroj opremljen z znaki, ki opozarjajo pred približevanjem stroju
med obratovanjem; znaki morajo biti čitljivi z zadostne razdalje, da
je zagotovljena varnost oseb, ki morajo biti v bližini.
|
|
Na vsakem stroju mora biti čitljivo in neizbrisljivo označeno
naslednje:
- imenska moč, izražena v kilovatih (kW),
- masa v kilogramih (kg) za najbolj običajno izvedbo, in, kadar
pride v poštev:
- največja vlečna sila na vlečnem kavlju v newtonih (N),
- največjo navpično obremenitev na vlečnem kavlju v
newtonih (N).
|
|
|
|
V navodilih morajo biti navedene naslednje informacije v zvezi s
tresljaji, ki jih stroj prenaša na roke ali na celotno telo:
- skupna vrednost tresljajev, ki so ji izpostavljene roke, če
presega 2,5 m/s2. Kadar ta vrednost ne presega 2,5 m/s2, mora
biti to navedeno,
- največja povprečna vrednost korena vsote uteženih kvadratov
pospeškov, ki jim je izpostavljeno celotno telo, če presega 0,5
m/s2. Kadar ta vrednost ne presega 0,5 m/s2, mora biti to
navedeno,
- merilna negotovost.
Te vrednosti morajo biti bodisi dejansko izmerjene za zadevni stroj
ali pa ugotovljene na podlagi meritev, opravljenih pri tehnično
primerljivem stroju, značilnim za stroj, ki bo proizvedeni.
Kadar se ne uporabljajo harmonizirani standardi, morajo biti tresljaji
izmerjeni po predpisu za meritve, ki je najprimernejši za zadevni
stroj.
Opisane morajo biti obratovalne razmere stroja med meritvijo in
kateri predpis za meritve je bil uporabljen.
|
|
Navodila za stroje, ki omogočajo večnamensko uporabo glede na
uporabljeno opremo in navodila za zamenljivo opremo morajo
vsebovati informacije, ki so potrebne za varno sestavljanje in
uporabo osnovnega stroja in zamenljive opreme, s katero ga je
mogoče opremiti.
|
|
|
|
|